Klimat w Szkołach Metropolii

W ostatnim poście poinformowaliśmy o ogromnym sukcesie Zofii Kreft, Alicji Myszk oraz Filipa Szmigla w konkursie "Klimat w Szkołach Metropolii". Chcielibyśmy przybliżyć Państwu realizowaną przez nich inicjatywę:

W ramach inicjatywy „Szkoła Chwaszczyno dba o klimat” postawiliśmy na wszechstronność działań. Naszym celem było dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, wykorzystując dwa źródła komunikacji: warsztaty na żywo jak i prowadzenie działalności w sieci, zakładając konto edukacyjne na platformie- Instagram. 

Dużym problemem w naszej gminie jest odprowadzanie wód opadowych oraz wód z roztopów. Infrastruktura nie sprzyja wchłanianiu i wykorzystaniu wody, dlatego mieszkańcy borykają się z częstym zalewaniem dróg czy piwnic.. Dlatego też podczas realizacji naszej inicjatywy skupiliśmy się na problemie związanym z infrastrukturą wodną, zanieczyszczeniem wody i możliwymi skutkami w kontekście zmian klimatu. Nasze działania rozpoczęliśmy od spotkań z rodzicami. Byli to nasi pierwsi adresaci, ponieważ w dużej mierze mają wpływ na to jak wygląda nasze otoczenie. Nasz zespół zrealizował serie spotkań edukacyjnych podczas styczniowych wywiadówek w naszej szkole. Podczas tych spotkań przedstawiliśmy prezentację ukazującą problem z wodami opadowymi i czekającymi nas zmianami klimatu. Pokazaliśmy możliwe rozwiązania, takie jak niecka retencyjna, które poznaliśmy podczas realizacji całego projektu. Zainteresowanie rodziców było na tyle duże, że po naszych spotkaniach prosili o przesłanie prezentacji mailowo, aby dokładniej mogli  przejrzeć rozwiązania, które mogą wprowadzić. Zwracaliśmy uwagę na proste kroki takie jak chociażby ograniczenie koszenia traw czy wykorzystywanie „deszczówki” do podlewania ogrodów.

Nagrania z warsztatów umieściliśmy na naszym profilu na Instagramie-klimat.szkolachwaszczyno. 

Następnym krokiem było ukazanie problemu dzieciom i młodzieży. Co prawda rodzice mają większy wpływ na teraźniejszość, ale przyszłość należy właśnie do dzieci, które dodatkowo mogą motywować rodzinę do działania. Zorganizowaliśmy serię warsztatów dedykowanych uczniom klas 5 oraz 1-3. Z uczniami kl. 5 tworzyliśmy projekty „naprawy świata”. Wspólnie szukaliśmy pomysłów na proste działania spowalniające zmiany klimatu. Stworzyliśmy plakaty, które zawisły w naszej szkole. Z klasami 1-3 działaliśmy inaczej, wybraliśmy się na wspólny spacer w okresie początku roztopów w Chwaszczynie. Był to świetny moment żeby ukazać problem nadmiernego wybetonowania naszej okolicy, licznych domów i braku ujścia dla wody z roztopów. Podczas spaceru dzieci nauczyły się jaki wpływ ma infrastruktura na wchłanianie i możliwe wykorzystanie wody. Z obu przedsięwzięć umieściliśmy relację w sieci.

Na profilu na Instagramie pojawiły się dodatkowo infografiki i filmiki edukacyjne o tematyce: 

- „Czy klimat naprawdę się zmienia?”, z grafikami ukazującymi jak klimat zubaża bioróżnorodność. 

- „Czy zabraknie pitnej wody?”, tłumacząc dlaczego zabraknie pitnej wody skoro podnosi się poziom wód i topnieją lodowce.. Podczas warsztatów zauważyliśmy taki tok rozumowania, dlatego zdecydowaliśmy się na wytłumaczenie. 

- „Oszczędzaj wodę”, czyli kilka prostych kroków co możemy zrobić. 

- „Zagospodarowanie wód opadowych” w celu graficznego przedstawienia możliwych rozwiązań w infrastrukturze. 

-„Korzyści z ogrodów deszczowych w gruncie” w formie filmików.

 Nasza inicjatywa jest stale wzbogacana o nowe materiały a nasze zasięgi wzrastają z każdym dniem. Promujemy naszą inicjatywę plakatami w szkole, dzieleniem się mediami społecznościowymi z uczniami oraz wysyłając maile informacyjne do wszystkich rodziców uczniów w naszej szkole. 

Aleksandra Grota

 

Wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego „Leon”

W listopadzie,  w sesji jesiennej, 38 uczniów z klas 1, 2 i 3 wzięło udział w Ogólnopolskim Konkursie Matematycznym „Leon”.

Celem konkursu było sprawdzenie umiejętności ścisłych uczniów oraz zachęcenie do rozwijania pasji matematycznych i samodzielności, odkrywania ukrytych talentów oraz rozwinięcia nawyku twórczego i logicznego myślenia.

Za pierwsze 3 miejsca przyznawane są nagrody książkowe oraz dyplom laureata. Miejsca 4-10 nagradzane są dyplomem laureata oraz drobnym upominkiem. Pozostali uczestnicy otrzymują dyplom uczestnictwa. Przyznawane są miejsca ex aequo.

W naszej szkole laureatami konkursu zostało 9 uczniów.

Klasy pierwsze:

  1. Łukasz Modzelewski – laureat 4 miejsca, kl. 1a
  2. Julian Kawczyński – laureat 6 miejsca , kl. 1b

Klasy drugie:

  1. Aleksandra Och – laureatka 5 miejsca, kl. 2b
  2. Mikołaj Betlejewski -laureat 10 miejsca , kl. 2b

Klasy trzecie:

  1. Aleksander Bladowski, laureat 5 miejsca, kl. 3a
  2. Franciszek Kawczyński – laureat 5 miejsca, kl. 3b
  3. Pola Zaniewiecz – laureatka 7 miejsca, kl. 3a
  4. Julia Gruszka – laureatka 8 miejsca, kl. 3b
  5. Martyna Praska – Wenderlich – laureatka  9 miejsca, kl. 3a

Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie gratuluję i życzę dalszych sukcesów – w marcu kolejna edycja konkursu!

Szczególne podziękowania kieruję do pań wychowawczyń za trud włożony w przygotowanie uczniów do konkursu.

Edyta Malotka

Międzynarodowy Dzień Teatru

27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Z tej okazji odbędą się w naszej szkole dwa konkursy. Konkurs na najładniejszą LALKĘ TEATRALNĄ dla klas 4-8. Konkurs polega na samodzielnym przygotowaniu lalki teatralnej wykonanej w dowolnej technice i formie: pacynki, marionetki, jawajki, kukły. Wykonana lalka musi przedstawiać dowolną postać z bajek, baśni lub lektur obowiązkowych. Do dnia 25.03.2024 należy przynieść swoją pracę do pani Anety Hinc.

Konkurs z wiedzy o teatrze dla klas 4-8. Prosimy o zgłoszenia do nauczycieli polonistów lub pani Anety Hinc do dnia 22.03.2024. Konkurs odbędzie się dnia 26.03.2024. Osoby chętne do wzięcia udziału w konkursie zapraszamy po zakres materiału do pani Anety Hinc.

Lekcja muzealna klasy 4c

Dnia 1 marca klasa 4c wybrała się do Muzeum Narodowego w Gdańsku na lekcję muzealną. Wycieczka zorganizowana była w ramach konkursu PGE „Spotkania ze sztuką” . Nasza uczennica-Agata Smolarek, wygrała wycieczkę dla całej klasy i bon o wartości 300zł do Empiku. Bawiliśmy się świetnie, pogoda dopisała i korzystając z okazji przespacerowaliśmy się pięknymi uliczkami Gdańska. Zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w konkursach organizowanych w naszej szkole. Naprawdę warto!

Aneta Hinc

 

Klimat w Szkołach Metropolii

Ogromny sukces naszych uczniów! Uczniowie klasy 7c- Zofia Kreft, Alicja Myszk oraz Filip Szmigiel wraz z opiekunem Aleksandrą Grota zostali laureatami konkursu “Chrońmy klimat metropolii”. Nagrodą główną jest wycieczka do Trondheim w Norwegii. “Klimat w szkołach metropolii” to największy projekt edukacyjny realizowany na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Bierze w nim udział 40 szkół, skupiając swoje działania na promowaniu postaw ekologicznych i szukaniu lokalnych rozwiązań przeciwdziałaniu zmian klimatu. Nasi uczniowie zostali nagrodzeni za inicjatywę “Szkoła Chwaszczyno dba o klimat”. Podsumowując nasz projekt organizatorzy stwierdzili, iż „Inicjatywa ma w sobie wszystko co najlepsze: akcent na edukację, zaangażowanie lokalnej społeczności i wspólne szukanie rozwiązań lokalnych problemów.” Zosia, Alicja oraz Filip stworzyli inicjatywę edukującą szkolną społeczność, tworząc kampanię w mediach społecznościowych oraz szkolenie dla rodziców podczas styczniowych wywiadówek. Organizatorzy podkreślili wagę tych działań podsumowując „Strzałem w dziesiątkę było pokazanie rodzicom podczas szkolnych zebrań prostych rozwiązań, jak ograniczenie koszenia czy wykorzystanie deszczówki do podlewania roślin. Do tego ukazanie uczniom skutków roztopów, by zobaczyły, że dużo betonu i brak ujścia do wody to duży problem.” Gratulujemy świetnej inicjatywy. Pokazaliście, że młodzi ludzie mają potencjał, aby zmieniać świat na lepsze!

Aleksandra Grota

Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole

W lutym obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Świętowany jest na całym świecie. O tym jak ważne są kwestie bezpieczeństwa w sieci szczególnie wśród dzieci i młodzieży można przekonać się, czytając choćby  RAPORT Z NAJNOWSZEGO BADANIA NASK "CO ROBIĄ NASZE DZIECI W SIECI" . W minionym miesiącu w sposób szczególny zwracaliśmy uwagę na kwestie związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem w sieci. Zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze na ten temat. Były rozmowy, prezentacje, niektóre klasy wzięły udział w lekcjach on-line prowadzonych przez specjalistów. Natomiast na zajęciach z informatyki uczniowie, ćwicząc umiejętności graficzne, tworzyli memy związane z tą tematyką, wykazali się przy tym dużym poczuciem humoru. W holu głównym umieszczono materiały informacyjne m.in. na temat uzależnienia od internetu, hejtu oraz cyberbezpieczeństwa. Odbyły się też konkursy na plakat o tej tematyce. Przypominamy kilka podstawowych zasad:

  1. Nie podawaj danych osobowych. 
  2. Zadbaj o hasła. 
  3. Zwracaj uwagę na strony, jakie odwiedzasz. 
  4. Uważaj na publiczne sieci.
  5. Ogranicz czas spędzony przed ekranem. 
  6. Dokonuj aktualizacji programów. 
  7. Bądź ostrożny podczas zawierania znajomości. 
  8. Edukuj swoje dzieci i rodzinę.
  9. Pomyśl, zanim wrzucisz coś do sieci.
  10. Zgłaszaj wszelkie przejawy cyberprzemocy.

Ogólnopolska Olimpiada Harry Potter i Książę Półkrwi

W pierwszym semestrze uczniowie naszej szkoły przystąpili do udziału w ogólnopolskiej olimpiadzie dotyczącej serii książek o Harrym Potterze. Konkurs był przeznaczony dla prawdziwych znawców tematu. Należało wykazać się znajomością wielu szczegółów zawartych nie tylko w książce, ale też w adaptacji filmowej. Mimo pracowitych przygotowań nikomu nie udało się stanąć na podium, jednak prawdziwi miłośnicy serii o Czarodzieju nie poddają się i już szykują do kolejnej edycji konkursu. Najwyższe wyniki w naszej szkole, plasując się w pierwszej dziesiątce, uzyskali: Adrian Kopczyński z klasy 7 a, Ewelina Bąk z klasy 8 b oraz Jakub Brzeziński z klasy 7 c. Gratulujemy wszystkim uczestnikom!

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

Pan Kleks na lekcji języka polskiego w klasie 4b

Uczniowie klasy 4b rozwijali aktywność i kreatywność, pracując metodą projektu na lekcji języka polskiego. Przygotowując się do lekcji sporządzili notatki, gromadzili informacje na temat głównego bohatera lektury ,, Akademia pana Kleksa ‘’ Jana Brzechwy. Każdy uczestników  miał ściśle określone zadanie do wykonania, z którego wywiązał się doskonale.

Owocem pracy uczniów były projekty, które zachwycały bogactwem  wiedzy, oryginalnością oraz talentem plastycznym. Uczniowie udowodnili, że potrafią pracować w grupie i bez trudu, wspólnie rozwiązują  problemy.

Beata Olwert