Dzień Bezpiecznego Internetu w klasie 3a

Nadużywanie internetu jest ogromnym zagrożeniem dla najmłodszych. Skala problemu rośnie wraz z coraz niższym wiekiem, w którym dzieci dostają do dyspozycji swoje własne urządzenia ekranowe. Dziecko traci kontrolę nad czasem przed ekranem. Można to zaobserwować, kiedy dziecko łamie ustalone limity czasowe, nie potrafi ograniczać się w korzystaniu z ekranów, często sięga po urządzenie, reaguje rozdrażnieniem, a nawet agresją na ograniczenia dostępu do ekranu, oszukuje odnośnie czasu spędzanego w sieci. Dzień 8 lutego w klasie 3a  przebiegał pod hasłem Dzień Bezpiecznego Internetu. Celem zajęć było wprowadzenie uczniów w tematykę bezpiecznego korzystania z internetu, zapoznanie z podstawowymi zagrożeniami, które dziecko może napotkać w sieci, przekazanie wiedzy dotyczącej przeciwdziałania sytuacjom niebezpiecznym online, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacji zagrożenia w internecie, omówienie zagrożeń związanych z nadużywaniem ekranów, promowanie zrównoważonego korzystania z sieci. Podczas lekcji wykorzystana została prezentacja pt. „Sieciakowe zasady ekranowe” oraz „Sieciaki.pl – zasady bezpiecznego korzystania z internetu”.

Dorota Bieszka

Sposób 2a na lekturę "Zaczarowana zagroda"

W lutym 2a realizowała projekt lektura "Zaczarowana zagroda" Aliny i Czesława Centkiewiczów. Na kilka dni uczniowie przenieśli się na biegun południowy. Najpierw dzieci szczegółowo zapoznały się z mapą świata, odnalazły Polskę i zastanawiały się jak mogą dostać się na Antarktydę. Obejrzały krótki film o najzimniejszym kontynencie, stacjach badawczych i oczywiście głównych bohaterach - pingwinach. Po czym wykorzystując tablety, skanowały zawieszone w sali lekcyjnej kody QR, pod którymi ukryły się informacje na temat lodowych mieszkańców. Szczegółowo poznały ich budowę oraz cykl rozwojowy. Dokonały porównania różnych ich gatunków. Nowym i niełatwym doświadczeniem było napisanie krótkiej notatki o Antarktydzie na podstawie tekstu czytanego przez wychowawcę. Analizując plan wydarzeń lektury uczniowie zaznaczali na mapie świata miejsca migracji pingwinów. Na zajęciach z programowania odkodowały wizerunek Elegancika na podstawie podanych współrzędnych i porównały go z opisem znajdującym się w książce. Pracując metodą burzy mózgów określili cechy głównego bohatera. Wspólnie z Genibotami dzieci zbudowały zagrodę dla wcześniej przygotowanych na zajęciach technicznych pingwinków. Zadaniem 4 grup było poprawne układanie kart z kodami do odczytu przez robota. Uczniowie wspólnie zbudowali makietę stacji badawczej i zagrody. Na zajęciach z informatyki, w programie Paint, indywidualnie lub w parach, wykonali ilustracje do wydarzenia, które najbardziej im się w lekturze podobało. Wszystkie podjęte działania dzieci dokumentowały w książeczkach, do których zaprojektowały swoje okładki.  To był niezapomniany tydzień z "Zaczarowaną zagrodą".

Małgorzata Kisiel

 

Światowy Dzień Depresji

Depresja – zrozumieć chorobę

Depresja – choroba znana i nieznana. Mówimy o niej często, ale czy ze zrozumieniem? Globalnie na depresję choruje już 350 milionów osób.   W Polsce około półtora miliona. Jednocześnie pojęcie depresji jako kryzysu psychicznego nadal nie jest powszechne. Zbyt często bagatelizujemy oznaki depresji, a jej fizyczne objawy przypisujemy innym dolegliwościom. Spychamy ją na kark stresu. Gdy jednak dojdzie do diagnozy, okazuje się , że nic o depresji nie wiemy. A jeszcze mniej o tym, jak pomóc osobie z depresją. 

Dlaczego depresja dotknęła bliską mi osobę?

Kiedy depresja dotyka bliską nam osobę, szukamy jej przyczyn. Również w sobie. Warto w tym momencie uświadomić sobie, że jest to kryzys psychiczny wynikający z  współdziałania kilku różnych czynników: 

  • biologicznych (np. chorób lub czynników genetycznych);
  • psychologicznych (np. długotrwałego stresu);
  • kulturowych (np. złej sytuacji materialnej, ekonomicznej, mieszkaniowej lub braku sieci społecznej).

Depresja nie jest niczyją winą. Nie może być również rodzinnym „tabu” – chorobą, o której się głośno nie mówi lub, co gorsza, wstydzi. Jest po prostu chorobą, a rodzina i otoczenie ma siłę, aby pomóc osobie w kryzysie psychicznym odzyskać zdrowie. 

Wyzwania z jakimi się spotkasz, gdy chcesz pomóc osobie z depresją.

Pomoc osobie z depresją nie należy do łatwych. Możesz być pierwszą osobą, która dostrzeże, że ktoś bliski Tobie choruje. Na co zwracać uwagę? 

  • spadek energii i ciągłe zmęczenie
  • smutek, zły nastrój, drażliwość utrzymujące się przez większość dnia przez ponad dwa tygodnie;
  • obojętność – również wobec rzeczy, które Twojej bliskiej osobie sprawiały do tej pory radość;
  • zaburzenia snu np. bezsenne noce lub ciągłe zmęczenie w ciągu dnia;
  • płaczliwość;

Pamiętaj, że pomoc osobie z depresją nie jest prosta. Twoje próby pomocy mogą zostać odrzucone. Zwykłe pocieszanie, motywowanie i wymyślanie rozrywek nie są remedium na chorobę psychiczną. Dlatego nie bój się poprosić o wsparcie i pomoc.  

Szczególnie w obecnym czasie. Tak trudnym dla każdego z nas, tak nieprzewidywalnym widzimy, że siła leży w pomocy drugiej osobie. W nieocenianiu i nie szufladkowaniu jej problemów. Pamiętajmy, że nie każdy potrafi prosić o pomoc- ale świadomość, że nie jest się samemu oraz gotowość na przyjęcie profesjonalnej pomocy- dają szansę na zdrowe i pełne życie.

Bal Karnawałowy w klasie I a

W środę 9 lutego klasa 1 a zorganizowała bal w swojej sali. Uczniowie wcześniej ustalili jakie konkursy przeprowadzą i co muszą przynieść do dekoracji i na poczęstunek. Oczywiście najważniejsze były stroje. Każdy przebrał się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Były pieski, nietoperze, diabełek, tancerki i szkieletor. Najwięcej osób przebrało się za postacie z bajek i filmów. Uczniowie samodzielnie przeprowadzili taniec z balonami, taniec na gazecie, muzyka stop, raz dwa trzy. Oczywiście musiał być też czas na poczęstunek. Szkoda, że następny bal dopiero za rok. 

Beata Bańkowska

                                                          

Audycja muzyczna „Szalony Karnawał”

We wtorek 2 lutego odbyła się w naszej szkole audycja muzyczna. Uczniowie klas I-III w ciekawy sposób zostali wprowadzeni w świat muzyki południowoamerykańskiej. Dowiedzieli się, że taniec to jeden z elementów karnawału. Podczas audycji mogli usłyszeć na żywo akordeon i skrzypce.

Beata Bańkowska

Dzień Bezpiecznego Internetu

laptop teaching8 lutego nasza szkoła wzięła udział w Dniu Bezpiecznego Internetu, który obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu. Wychowawcy przeprowadzili w swoich klasach lekcje na temat bezpieczeństwa w sieci, na szkolnych korytarzach zawisły plakaty informacyjne. Aż 136 uczniów przyszło do biblioteki zaliczyć test ze znajomości zasad korzystania z internetu i urządzeń elektronicznych. Otrzymali oni odznaki Sieciaka, czyli świadomego i odpowiedzialnego użytkownika sieci. Sieciaki wiedzą, że nie można spędzać zbyt dużo czasu przy wszelkiego rodzaju ekranach,  umieszczać zdjęć kolegów i koleżanek, obrażać kogoś, podawać swoich danych osobowych, klikać w nieznane linki. Zachęcamy, aby również w domach stosować te zasady. Może w tym pomóc Trening bezpieczeństwa w sieci dla całej rodziny, który powstał w ramach programu Asy Internetu prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą i Google.

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

GeniBot na zajęciach z programowania

Do klas 1-3, na zajęcia z elementów programowania i kodowania zawitał GeniBot, czyli uniwersalny, wyposażony w wiele funkcji robot edukacyjny do nauki programowania. Praca z GeniBotem to nie tylko niesamowita zabawa, ale również  rozwijanie  kompetencji  logicznych, algorytmicznego myślenia czy zadaniowego podejścia do stawianych problemów. Robot jest wyposażony w wiele funkcji, które uatrakcyjniają z nim pracę, między innymi: mówi w dwóch językach (polskim i angielskim),  posiada efekty świetlne oraz dźwiękowe, porusza się po obwodach figur geometrycznych, potrafi również podążać za wyznaczoną linią, a także odtwarzać muzykę. GeniBot idealnie sprawdza się w kształtowaniu kompetencji kluczowych: językowych, matematycznych, artystycznych. Możemy programować go za pomocą kart do kodowania, czy darmowej aplikacji na tablecie.

Tematy, które do tej pory zdążyliśmy zrealizować za pomocą nowych robotów to:

- Kochana Babciu, kochany Dziadku - uczniowie tworzyli program, dzięki któremu robot GeniBot przetransportował serca do babci i dziadka,

- Bezpieczni zimą – uczniowie utrwalili zasady bezpieczeństwa i pomogli robotom (poprzez ułożenie prawidłowego kodu) wykonać slalom.

Małgorzata Kisiel

Styczeń w przedszkolu

Międzynarodowy dzień Kubusia Puchatka i dzień puzzli w styczniu. Oddziały przedszkolne w te dni bawiły się z misiem, słuchały i oglądały bajki. Zadaniem dzieci było m.in odgadywanie zagadek, wystukiwanie rytmów, kolorowanie. W dzień puzzli królowały różnorodne układanki, rozsypywanki, a także tradycyjne puzzle. Dzieci bardzo chętnie wykonywały zadania i uwielbiają układać puzzle.
W styczniu też odbył się konkurs plastyczny „Z ekologią na co dzień”, organizowany przez Annę Stark i Magdalenę Makurat w ramach projektu realizowanego w naszych oddziałach wychowania przedszkolnego. Przedszkolaki chętnie wzięły udział, bo napłynęło sporo prac. Dziękujemy za udział i gratulujemy  zwycięzcom. 
Zapraszamy do galerii ?
Magdalena Makurat