Spotkania z norweskimi uczniami, praca nad wyzwaniami w ramach innovationcamp, do tego poznawanie miasta i norweskiej kultury – grupa uczniów z naszej szkoły rozpoczęła wizytę studyjną w Trondheim.

Wizyta studyjna to główna nagroda w rozstrzygniętym miesiąc temu konkursie “Chrońmy klimat metropolii”, w którym zwyciężyli uczniowie naszej szkoły - Zofia Kreft, Alicja Myszk oraz Filip Szmigiel wraz z nauczycielką Aleksandrą Grota.

We wtorek 9 kwietnia metropolitalna ekipa opuściła słoneczny Gdańsk, by po niespełna dwóch godzinach dotrzeć do zachmurzonego Trondheim. 

Przyszłość należy do młodych – mini innovationcamp

Drugiego dnia wizyty w deszczowym Trondheim 12-stka laureatów konkursu spotkała się z uczniami w SverresborgSkole. W ramach mini innovationcamp, który odbywa się w szkole – uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Uczniowie pracowali w trzech grupach, wymieniali się pomysłami i innowacyjnymi rozwiązaniami wybranych przez siebie wyzwań. Dotyczyły one zielonych i ekologicznych miast oraz pomysłów na aktywizację mieszkańców. Po zakończeniu zadania zaprezentowali swoje pomysły przed norweskimi uczniami z SverresborgSkole. Kolejnym punktem programu był krótki spacer po ulicach Trondheim.

Zielona flaga i młodzieżowe rady ds. Środowiska

Po spacerze w IlaSkole młodzież z metropolii spotkała się z członkami szkolnej rady ds. środowiska. Opracowują one plan działań na każdy rok, który obejmuje najpilniejsze działania, na których będą się skupiać uczniowie. IlaSkole stawia na prawidłową segregację śmieci, a także na przyszkolny ogródek, w którym rośnie m.in. groszek i pomidory. Podobne rady ds. środowiska złożone tylko z uczniów działają we wszystkich szkołach w Trondheim. Każda placówka otrzymała też tzw. Zieloną Flagę. Jest to międzynarodowe wyróżnienie przyznawane w programie Eco-Schools (EkoSzkoły). Dzięki spotkaniom w szkołach grupa uczniów i nauczycieli z metropolii dowiedziała się też sporo na temat systemu edukacji w Norwegii.

W Norwegii nie ma złej pogody, tylko złe ubranie. To hasło towarzyszyło nam trzeciego dnia wizyty w Trondheim. Mimo deszczu i zimna udało nam się odwiedzić kampus uniwersytecki, zielone przedszkole, a także zwiedzić miasto od strony wody.  Dzień rozpoczęliśmy od spaceru ulicami Trondheim i historyczną dzielnicą Bakklandet. Aby do niej dojść, trzeba przejść przez stary most miejski Gamble Bybro, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Trondheim.  Po przejściu sporego kawałka pod górę dotarliśmy do kampusu uniwersyteckiego NTNU. Norweski Uniwersytet Naukowo-Techniczny to największy z sześciu uniwersytetów w kraju, a jego główna siedziba znajduje się w Trondheim. Młodsza grupa rozpoczęła przygodę w pracowniach biologicznych i przyrodniczych.  Na początek grupa miała za zadanie wyizolować DNA ze swoich komórek, a ci, którym się to udało mogli przygotować biżuterię z własnym DNA. Odwiedziliśmy także pracownię, w której studenci uczą się m.in. o ptakach. Zanim opuściliśmy kampus, odwiedziliśmy także Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Trondheim. Pogoda nas nie rozpieszczała, ale mimo deszczu po południu odwiedziliśmy zielone przedszkole, po czym cała ekipa wsiadła na łódki, by wspólnie z przewodnikami zobaczyć miasto od strony wody.

 

Finał mini innovationcamp

Przedostatniego dnia naszej wizyty w Trondheim dołączyliśmy do uczniów w SverresborgUngdomSkole, gdzie odbywały się finałowe prezentacje w ramach mini innovationcamp. Uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Cztery najlepsze zespoły prezentowały swoje pomysły przed komisją złożoną z nauczycieli, laureatów poprzednich edycji innovationcamp, lokalnych polityków i przedstawicieli lokalnych firm. W finale znalazły się prezentacje nt. bezpieczeństwa dzieci, roboto-ryby, która miałaby wyłapywać nieczystości w rzekach, pomysłu na aplikację, która pomaga znajdować aktywności dla określonej grupy wiekowej, shake baru, który może być rozwiązaniem problemu marnowania żywności. Na zakończenie prezentacji norweskich uczniów zaprezentowaliśmy nasze pomysły, które wygrały konkurs “Chrońmy klimat metropolii”. Helena, Martyna i Wanessa z SP w Sztutowie opowiedziały o inicjatywie „Kompostownik na Mierzei Wiślanej” – o tym jak młodzież przejmuje inicjatywę i jak o ekologii rozmawiać z lokalnymi politykami. Karolina, Nadzieja i Zosia z VII LO w Gdańsku opowiedziały o przygotowanej przez siebie we współpracy z harcerzami – Rodzinnej Grze Terenowej, która mimo mroźnej pogody zgromadziła wielu chętnych. Zosia, Alicja i Filip z SP w Chwaszczynie mówili o warsztatach ekologicznych i o tym, jak angażować lokalną społeczność i wspólnie szukać rozwiązań ekowyzwań. Na koniec wystąpiły Marta, Zosia i Emilie z Pierwszej Społecznej SP w Gdyni, które opowiedziały o swoim projekcie “Robal Superbohater”, który promował kompostowanie.

Odwiedziny u króla Wikingów

Szkolne wyzwania zakończyliśmy wycieczką do katedry Nidarosdomen, po której oprowadził nas przewodnik. Kościół został wybudowany nad grobem króla Olafa II Haraldssona, nazywanego królem Wikingów.

Hiking nad wodospad

Po lunchu w szkolnej stołówce z obowiązkową bułką szkolną (czyli drożdżówką z budyniem i wiórkami kokosowymi) pojechaliśmy na spacer do Ilabekken. To arteria wodna biegnąca przez wzgórza Bymarki aż do Ilsvikøra (dzielnica Trondheim). Jej najciekawszym fragmentem jest mały wodospad i wiodące wzdłuż niego tradycyjnie drewniane schodki.

Trondheim z wysokości

Dzień zakończyliśmy na wysokości, a dokładnie na wieży telewizyjnej Tyholttårnet, która od 1985 r. jest nieodłącznym elementem krajobrazu Trondheim. Wieża ma 124 m. Na 74 metrze mieści się restauracja, z której rozpościera się widok na całe miasto.

Vitensenteret i Trondheim

Ostatni dzień naszego wyjazdu był nie mniej intensywny. Zwiedziliśmy Vitensenteret i Trondheim, czyli centrum nauki. Oprócz wystaw centrum nauki oferuje wiele atrakcji. Zwiedzający mogą przeprowadzać eksperymenty na wystawionych modelach, odwiedzić jedyne w Norwegii planetarium 3D, wziąć udział w eksperymentach z chemii kuchennej.

Norweską przygodę zakończyliśmy spacerem ulicami Trondheim, aby następnie udać się na lotnisko i wyruszyć w podróż do domu.

Aleksandra Grota

#klimatwszkolachmetropolii

 

Szachy w szkole

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole kontynuujemy prowadzenie zajęć szachowych. Biorą w nich udział klasy 2a, 2b, 2c, 3a i 3b. Młodzi szachiści spotykają się raz w tygodniu by poznać lub doskonalić tajniki tej królewskiej gry. Szkoła nasza bowiem, wiele lat temu, przystąpiła do ogólnopolskiego programu „Edukacja przez szachy w szkole”. Jest on skierowany do uczniów edukacji wczesnoszkolnej, a jego celem jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności matematycznych, szczególnie w zakresie logicznego i analitycznego myślenia oraz orientacji przestrzennej. Nasi uczniowie radzą sobie doskonale. Aktywnie biorą udział w lekcjach, chętnie rozwiązują zagadki szachowe i systematycznie podnoszą swoje umiejętności. Kto wie może w przyszłości, o ile pozwoli na to sytuacja epidemiczna, przywieziemy puchary z turniejów?

Jolanta Iwańczak

Szachy w szkole

Minął kolejny rok, kiedy uczniowie klas II i III uczestniczyli w programie Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole”. W tym roku szkolnym otrzymaliśmy kolejny komplet szachownic, bierek szachowych oraz tablicę demonstracyjną. Dzięki temu  mogliśmy zachować  reżim sanitarny w trakcie zajęć.

Klasy drugie uczyły się podstaw gry w szachy, poznawały szachownicę, sposoby poruszania się i wartości bierek szachowych, a także zasady tej królewskiej gry.

Klasy trzecie miały możliwość poznania podstawowych motywów taktycznych. Mam nadzieję, że wszyscy dobrze się przy tym bawili.

W imieniu swoim oraz pani Jolanty Iwańczak chciałam podziękować dzieciom biorącym udział w projekcie za uwagę i zaangażowanie.

Ewa Pelc

Międzynarodowy projekt edukacyjny „Emocja”

W tym trudnym dla nas wszystkim czasie – czasie pandemii relacje międzyludzkie odgrywają bardzo ważną rolę, czego mogliśmy doświadczyć w minionym roku szkolnym. Dlatego dbając o nasze zdrowie świetlica przystąpiła do projektu edukacyjnego „Emocja” o zasięgu międzynarodowym.  Do głównych celów projektu należą:

- kształtowanie prawidłowych postaw społecznych u uczniów;

- rozbudzanie u dzieci wiary w siebie i własne możliwości;

- uwrażliwienie dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób;

- integracja zespołu świetlicowego;

- wychowanie do wartości (empatia, wyrozumiałość, szacunek, wrażliwość);

- tworzenie sytuacji budujących wrażliwość, empatie i szacunek wobec innych .

Projekt składa się z pięciu modułów:

 - „Kreatywność” (IX – X 2020r.)

-  „Wyobraźnia” (XI – XII 2020r.)

-  „Moc słów” (I – II 2021r.)

-  „Empatia” (III – IV 2021r.)

- „Oswajanie strachu” (V – VI 2021r.)

Świetliczaki zrealizowały 1 moduł projektu – „Kreatywnośc”, poznając przy tym podstawowe emocje, które towarzyszą każdemu z nas – radość, strach, złość i smutek. Dzieci odgrywały scenki wcielając się w wylosowana emocję. Wspólnie oglądaliśmy film o Vashti, czytaliśmy wiersz "Kreatywność" i opowiadanie Igi Gromady „Blok rysunkowy” . Przygotowaliśmy „Termometr uczuć” oraz „Słoik złości i radości”, do którego dzieci chętnie wrzucają swoje przemyślenia. Następnie dzieci wykorzystując swoją kreatywność tworzyły piękne prace. Z niecierpliwością czekamy na 2 moduł, który rozpoczniemy już wkrótce. J

Edyta Malotka

VI ZAJĘCIA Z PROJEKTU EDUKACYJNEGO „MALI DETEKTYWI” - Ile jest kolorów?

Tematyką następnych zajęć z projektu były kolory. Na początku zajęć uczniowie zobaczyli film z mini wykładem, który wprowadził uczniów w tematykę malarstwa. Dowiedzieli się co oznaczają kolory w malarstwie oraz poznali ich historię. Zapoznali się z barwami podstawowymi, ciepłymi i zimnymi. Samodzielnie poszukiwali przez mieszanie barw podstawowych różnych innych ciekawych kolorów. Z uzyskanych barw każdy namalował pejzaż używając tylko kolorów ciepłych, albo zimnych. Zajęciom towarzyszyły doświadczenia oraz zabawy.

Dorota Bieszka

V ZAJĘCIA Z PROJEKTU EDUKACYJNEGO „MALI DETEKTYWI” - Jak bezpiecznie korzystać z internetu?

Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu klasa Ia i Ib uczestniczyła w lekcji - Jak bezpiecznie korzystać z internetu? Podczas zajęć  uczniowie dowiedzieli się czym są cyfrowe ślady i jak poruszać się po cyfrowym labiryncie. Wzięli udział w grach dydaktycznych oraz rozwijali kreatywne myślenie. Wysłuchali opowieści Stasia, podczas której dowiedzieli się, jakie mogą być zagrożenia związane z publikowaniem treści w internecie.

Dorota Bieszka