Pomieszane emocje w czasie pandemii

W poniedziałkowy poranek zawitałam do klasy 3b. Dzieci były ZASKOCZONE, czekały przecież na wychowawcę. Z ZACIEKAWIENIEM zaczęły jednak zadawać pytania... kim jestem i co będziemy robić. Zaczęliśmy rozmowę dotyczącą EMOCJI, tego co czują podczas pandemii a także w codziennych sytuacjach. Pojawiły się LĘK i STRACH, bo wirus krąży i nadal nie wiemy kiedy odejdzie. Była FRUSTRACJA i obawa, że szkoła może zostać całkowicie zamknięta. Pojawiła się też RADOŚĆ, bo nadal możemy się ze sobą spotykać. Był i SMUTEK - jedna z dziewczynek wyprowadza się  i  niebawem zmieni szkołę. To spotkanie było naprawdę potrzebne, rozmowy o tym, co wszyscy przeżywamy, niekoniecznie zakończone pocieszeniem : „Będzie dobrze„ - są bardzo ważne.

Monika Kraińska
Psycholog
(Realizacja standardu 1,2)
 

Europejski Dzień Sportu

W ostatni piątek września w naszej szkole odbył się Europejski Dzień Sportu Szkolnego. Celem imprezy było celebrowanie aktywności sportowej wśród uczniów. Chwaszczyńska szkoła jest miejscem promującym zdrowie - fizyczne i psychiczne - a naszym marzeniem jest, by dbałość o te ważne sfery stała się nawykiem wśród dzieci i młodzieży. Sportowy piątek zorganizowali nasi niezawodni i kreatywni nauczyciele wf ?.

Dziękujemy !

Monika Kraińska

Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie 

 

Wsparcie psychologiczne on-line

Czas pandemii zaskoczył nas wszystkich. 
Po początkowym stresie podjęliśmy próby przystosowania się. 
Kontakt online nie jest tym samym co realne patrzenie w oczy drugiej osobie, jednak zajęcia toczyły się dalej... Tym ważniejsze okazało się wsparcie i budowanie relacji z uczniami. 
Oprócz rozmów o nowej sytuacji, trudnościach, szansach - ćwiczyliśmy również różne inne umiejętności.
Mandale były elementem sesji relaksacyjnej, pizza była sposobem na terapię małych rączek a także kształtowaniem organizacji  pracy, planowania i poszerzania pojęć. Wycinanie i komponowanie koktajlu owocowego zapoczątkowało dyskusję o wymarzonych wakacyjnych miejscach, w których widzieliśmy siebie leżących na plaży.
Były także puzzle z emocjami, które pomogły w rozpoznawaniu i nazywaniu uczuć. A jest ich teraz sporo !
Posłużyły one także do rozwijania kompetencji społecznych - nauki przestrzegania zasad, komunikacji, dodatkowo rozwijając koordynację wzrokowo - ruchową. 
Były elementy arteterapii i terapii ręki, rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych. 
Pracujemy dalej ! Mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy się w szkole ! 
 
Monika Kraińska
Psycholog
 
(Realizacja standardu 1,2)

Lekcja tolerancji i wrażliwości w klasie 6a

Dawno, dawno temu.... uczniowie z Krainy o nazwie Chwaszczyno udali się z wizytą do szkoły, w której dzieci uczą się i żyją nieco inaczej. Na początku byli przestraszeni... nie wiedzieli czego się spodziewać. Jednak po kilku chwilach odkryli, że choć wzajemnie się nie znają - mogą wspólnie coś przygotować. 
Pomagali sobie, rozmawiali... śmiali się i jedli pyszne szaszłyki owocowe - przy wspólnych stołach. 
Niektórzy po raz pierwszy spotkali się z dziećmi niepełnosprawnymi, dla których samodzielne zrobienie kanapki jest ważniejsze niż oceny w szkole.  
Po wizycie - podczas godzin wychowawczych - były rozmowy o przeżytych emocjach, o strachu, niepewności, uldze. 
Dzieci z Krainy Chwaszczyno chcą pojechać tam jeszcze raz ! Mamy nadzieję, że wkrótce będzie to możliwe, bo to była cenna lekcja tolerancji i wrażliwości.
 
(Realizacja standardu 1,2)
 
Monika Kraińska
Psycholog

Warsztat o emocjach i komunikowaniu się w Kl 7c

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej, aktywne słuchanie, przekazywanie informacji to ważne aspekty funkcjonowania społecznego. 
Uczniowie klasy 7 c mieli za zadanie narysowanie  obrazka składającego się z różnych figur, kresek... nie widzieli go jednak - oprócz jednej osoby, która starała się przekazać to, co widzi - najlepiej jak potrafi. Narysowane obrazki  były jednak różne. Wniosek : komunikowanie się jest trudną sztuką, pytaj, gdy nie wiesz, nie czytaj w myślach, bo to prosta droga do nieporozumień. 
Zatem Twój komunikat może być rozumiany przez ludzi w różny sposób... bądź tego świadomy !
Były także rozmowy o emocjach : strachu, lęku,  radości czy gniewie. Tworzyliśmy kolorowe dzieła z wycinków z gazet. Dzieliliśmy się doświadczeniami... było naprawdę fajnie ? 
Tęsknię za tym czasem... oby pandemia szybko minęła. 
 
(Realizacja standardu 1,2)
 
Monika Kraińska
Psycholog