WYNIKI OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU ORZEŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

W grudniu odbył się w naszej szkole Ogólnopolski Konkurs  “Orzeł Edukacji Wczesnoszkolnej”. Celem konkursu było umożliwienie intelektualnej aktywności uczniów na arenie ogólnopolskiej, urozmaicenie programu zajęć oraz popularyzacja nauki poprzez zabawę. Uczniowie zmierzyli się z zadaniami o różny stopniu trudności sprawdzającymi ich wiedzę ogólną.

Do konkursu przystąpiło 30 uczniów z klas I, II i III. Za pierwsze trzy miejsca  przyznawane są  nagrody książkowe i tytuł  laureata. Miejsca 4-20 nagradzane są dyplomem laureata oraz drobnym upominkiem. Pozostali uczestnicy otrzymują dyplom uczestnictwa. Przyznawane są miejsca Ex aequo.

W naszej szkole laureatami konkursu zostało 8 osób.

Klasy pierwsze:

  • Łukasz Modzelewski – laureat 15 miejsca, kl. I a
  • Alicja Szymikowska – laureatka 15 miejsca , kl. I c
  • Tomasz Skrouba – laureat 18 miejsca, kl. I c
  • Nikodem Pytel – laureat 20 miejsca , kl. I c

 Klasy drugie:

  • Aleksandra Och – laureatka 10 miejsca, kl. II b

Klasy trzecie:

  • Filip Minasiewicz – laureat 15 miejsca, kl. III b
  • Julia Gruszka – laureatka 19 miejsca, kl. III b
  • Aleksandra Myszk – laureatka 20 miejsca, kl. III a

Edyta Malotka

Spotkanie rodziców z p.Lelental

Dnia 13.03.2024 o godz. 17 pedagog szkoły zorganizował  szkolenie dla  rodziców z p. Lelental, byłym kierownikiem sekcji ds. walki z przestępczością narkotykową, wykształconym pedagogiem i prawnikiem, na temat skutków prawnych i zdrowotnych zażywania przez młodzież środków psychoaktywnych w rozbiciu na narkotyki i dopalacze.
Ze spotkania skorzystało 9 rodziców naszej szkoły.

Cecylia Dolna

Szalony początek wiosny

Klimat w Szkołach Metropolii

W ostatnim poście poinformowaliśmy o ogromnym sukcesie Zofii Kreft, Alicji Myszk oraz Filipa Szmigla w konkursie "Klimat w Szkołach Metropolii". Chcielibyśmy przybliżyć Państwu realizowaną przez nich inicjatywę:

W ramach inicjatywy „Szkoła Chwaszczyno dba o klimat” postawiliśmy na wszechstronność działań. Naszym celem było dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, wykorzystując dwa źródła komunikacji: warsztaty na żywo jak i prowadzenie działalności w sieci, zakładając konto edukacyjne na platformie- Instagram. 

Dużym problemem w naszej gminie jest odprowadzanie wód opadowych oraz wód z roztopów. Infrastruktura nie sprzyja wchłanianiu i wykorzystaniu wody, dlatego mieszkańcy borykają się z częstym zalewaniem dróg czy piwnic.. Dlatego też podczas realizacji naszej inicjatywy skupiliśmy się na problemie związanym z infrastrukturą wodną, zanieczyszczeniem wody i możliwymi skutkami w kontekście zmian klimatu. Nasze działania rozpoczęliśmy od spotkań z rodzicami. Byli to nasi pierwsi adresaci, ponieważ w dużej mierze mają wpływ na to jak wygląda nasze otoczenie. Nasz zespół zrealizował serie spotkań edukacyjnych podczas styczniowych wywiadówek w naszej szkole. Podczas tych spotkań przedstawiliśmy prezentację ukazującą problem z wodami opadowymi i czekającymi nas zmianami klimatu. Pokazaliśmy możliwe rozwiązania, takie jak niecka retencyjna, które poznaliśmy podczas realizacji całego projektu. Zainteresowanie rodziców było na tyle duże, że po naszych spotkaniach prosili o przesłanie prezentacji mailowo, aby dokładniej mogli  przejrzeć rozwiązania, które mogą wprowadzić. Zwracaliśmy uwagę na proste kroki takie jak chociażby ograniczenie koszenia traw czy wykorzystywanie „deszczówki” do podlewania ogrodów.

Nagrania z warsztatów umieściliśmy na naszym profilu na Instagramie-klimat.szkolachwaszczyno. 

Następnym krokiem było ukazanie problemu dzieciom i młodzieży. Co prawda rodzice mają większy wpływ na teraźniejszość, ale przyszłość należy właśnie do dzieci, które dodatkowo mogą motywować rodzinę do działania. Zorganizowaliśmy serię warsztatów dedykowanych uczniom klas 5 oraz 1-3. Z uczniami kl. 5 tworzyliśmy projekty „naprawy świata”. Wspólnie szukaliśmy pomysłów na proste działania spowalniające zmiany klimatu. Stworzyliśmy plakaty, które zawisły w naszej szkole. Z klasami 1-3 działaliśmy inaczej, wybraliśmy się na wspólny spacer w okresie początku roztopów w Chwaszczynie. Był to świetny moment żeby ukazać problem nadmiernego wybetonowania naszej okolicy, licznych domów i braku ujścia dla wody z roztopów. Podczas spaceru dzieci nauczyły się jaki wpływ ma infrastruktura na wchłanianie i możliwe wykorzystanie wody. Z obu przedsięwzięć umieściliśmy relację w sieci.

Na profilu na Instagramie pojawiły się dodatkowo infografiki i filmiki edukacyjne o tematyce: 

- „Czy klimat naprawdę się zmienia?”, z grafikami ukazującymi jak klimat zubaża bioróżnorodność. 

- „Czy zabraknie pitnej wody?”, tłumacząc dlaczego zabraknie pitnej wody skoro podnosi się poziom wód i topnieją lodowce.. Podczas warsztatów zauważyliśmy taki tok rozumowania, dlatego zdecydowaliśmy się na wytłumaczenie. 

- „Oszczędzaj wodę”, czyli kilka prostych kroków co możemy zrobić. 

- „Zagospodarowanie wód opadowych” w celu graficznego przedstawienia możliwych rozwiązań w infrastrukturze. 

-„Korzyści z ogrodów deszczowych w gruncie” w formie filmików.

 Nasza inicjatywa jest stale wzbogacana o nowe materiały a nasze zasięgi wzrastają z każdym dniem. Promujemy naszą inicjatywę plakatami w szkole, dzieleniem się mediami społecznościowymi z uczniami oraz wysyłając maile informacyjne do wszystkich rodziców uczniów w naszej szkole. 

Aleksandra Grota

 

Wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego „Leon”

W listopadzie,  w sesji jesiennej, 38 uczniów z klas 1, 2 i 3 wzięło udział w Ogólnopolskim Konkursie Matematycznym „Leon”.

Celem konkursu było sprawdzenie umiejętności ścisłych uczniów oraz zachęcenie do rozwijania pasji matematycznych i samodzielności, odkrywania ukrytych talentów oraz rozwinięcia nawyku twórczego i logicznego myślenia.

Za pierwsze 3 miejsca przyznawane są nagrody książkowe oraz dyplom laureata. Miejsca 4-10 nagradzane są dyplomem laureata oraz drobnym upominkiem. Pozostali uczestnicy otrzymują dyplom uczestnictwa. Przyznawane są miejsca ex aequo.

W naszej szkole laureatami konkursu zostało 9 uczniów.

Klasy pierwsze:

  1. Łukasz Modzelewski – laureat 4 miejsca, kl. 1a
  2. Julian Kawczyński – laureat 6 miejsca , kl. 1b

Klasy drugie:

  1. Aleksandra Och – laureatka 5 miejsca, kl. 2b
  2. Mikołaj Betlejewski -laureat 10 miejsca , kl. 2b

Klasy trzecie:

  1. Aleksander Bladowski, laureat 5 miejsca, kl. 3a
  2. Franciszek Kawczyński – laureat 5 miejsca, kl. 3b
  3. Pola Zaniewiecz – laureatka 7 miejsca, kl. 3a
  4. Julia Gruszka – laureatka 8 miejsca, kl. 3b
  5. Martyna Praska – Wenderlich – laureatka  9 miejsca, kl. 3a

Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie gratuluję i życzę dalszych sukcesów – w marcu kolejna edycja konkursu!

Szczególne podziękowania kieruję do pań wychowawczyń za trud włożony w przygotowanie uczniów do konkursu.

Edyta Malotka

Międzynarodowy Dzień Teatru

27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Z tej okazji odbędą się w naszej szkole dwa konkursy. Konkurs na najładniejszą LALKĘ TEATRALNĄ dla klas 4-8. Konkurs polega na samodzielnym przygotowaniu lalki teatralnej wykonanej w dowolnej technice i formie: pacynki, marionetki, jawajki, kukły. Wykonana lalka musi przedstawiać dowolną postać z bajek, baśni lub lektur obowiązkowych. Do dnia 25.03.2024 należy przynieść swoją pracę do pani Anety Hinc.

Konkurs z wiedzy o teatrze dla klas 4-8. Prosimy o zgłoszenia do nauczycieli polonistów lub pani Anety Hinc do dnia 22.03.2024. Konkurs odbędzie się dnia 26.03.2024. Osoby chętne do wzięcia udziału w konkursie zapraszamy po zakres materiału do pani Anety Hinc.

Lekcja muzealna klasy 4c

Dnia 1 marca klasa 4c wybrała się do Muzeum Narodowego w Gdańsku na lekcję muzealną. Wycieczka zorganizowana była w ramach konkursu PGE „Spotkania ze sztuką” . Nasza uczennica-Agata Smolarek, wygrała wycieczkę dla całej klasy i bon o wartości 300zł do Empiku. Bawiliśmy się świetnie, pogoda dopisała i korzystając z okazji przespacerowaliśmy się pięknymi uliczkami Gdańska. Zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w konkursach organizowanych w naszej szkole. Naprawdę warto!

Aneta Hinc

 

Klimat w Szkołach Metropolii

Ogromny sukces naszych uczniów! Uczniowie klasy 7c- Zofia Kreft, Alicja Myszk oraz Filip Szmigiel wraz z opiekunem Aleksandrą Grota zostali laureatami konkursu “Chrońmy klimat metropolii”. Nagrodą główną jest wycieczka do Trondheim w Norwegii. “Klimat w szkołach metropolii” to największy projekt edukacyjny realizowany na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Bierze w nim udział 40 szkół, skupiając swoje działania na promowaniu postaw ekologicznych i szukaniu lokalnych rozwiązań przeciwdziałaniu zmian klimatu. Nasi uczniowie zostali nagrodzeni za inicjatywę “Szkoła Chwaszczyno dba o klimat”. Podsumowując nasz projekt organizatorzy stwierdzili, iż „Inicjatywa ma w sobie wszystko co najlepsze: akcent na edukację, zaangażowanie lokalnej społeczności i wspólne szukanie rozwiązań lokalnych problemów.” Zosia, Alicja oraz Filip stworzyli inicjatywę edukującą szkolną społeczność, tworząc kampanię w mediach społecznościowych oraz szkolenie dla rodziców podczas styczniowych wywiadówek. Organizatorzy podkreślili wagę tych działań podsumowując „Strzałem w dziesiątkę było pokazanie rodzicom podczas szkolnych zebrań prostych rozwiązań, jak ograniczenie koszenia czy wykorzystanie deszczówki do podlewania roślin. Do tego ukazanie uczniom skutków roztopów, by zobaczyły, że dużo betonu i brak ujścia do wody to duży problem.” Gratulujemy świetnej inicjatywy. Pokazaliście, że młodzi ludzie mają potencjał, aby zmieniać świat na lepsze!

Aleksandra Grota