Szkoła Promuje Zdrowie!

W listopadzie nasze 6 latki odwiedziła Pani Pielęgniarka. Tematem przewodnim było dbanie o odporność organizmu, szczególnie ważne podczas pandemii. Kiszone ogórki, kapusta, marchew, buraczki... wszystko to jest bardzo wartościowe, bo jak wiemy odporność zaczyna się w jelitach. Spotkania odbyły się na świeżym powietrzu, była gimnastyka, dużo ruchu i zabawy. Po zajęciach dzieci stworzyły prace na temat zdrowego stylu życia. Miejmy nadzieję, że te spotkania to kolejny krok do budowania zdrowych nawyków u naszych uczniów .

Monika Kraińska
Psycholog
Koordynator ds. Szkoły Promującej Zdrowie 

Dzień Kredki i Dzień Misia

W listopadzie nasze przedszkolaki szczególnie świętowały Dzień Kredki i Dzień Misia. Dowiedziały się jak powstaje kredka, porównywały długosci kredek, temperowały je i przypomniały sobie kolory. Uczyły się jak prawidłowo trzymać kredkę oraz wykonały szereg prac plastycznych rozwijajace sprawności manualne. W Dzień Misia 25 listopada dzieci poznały historie misia Bruna.  Wyjątkowo nie przyniosły swojego ulubionego pluszaka ze względu na pandemię. Przedszkolaki obejrzały transmisję na portalu społecznościowym spotkanie z misiem Teddy Eddy. Uczciły ten dzień śpiewając solenizantowi dnia "sto lat".

Doceń życie społeczne!

W pewną listopadową środę odwiedziłam klasę 0c. Dzieci przywitały mnie sporą energią i  entuzjazmem. Pomyślałam - to będzie ich dzień , ich pomysły , niech te kilka godzin należy do tej grupy. Trudno wyjść z roli „typowego belfra”  ? , postanowiłam  jednak obserwować potrzeby dzieci i podążać za nimi, nie narzucać a raczej prowadzić i wspierać. Potrafiły tak wiele ! Proponowałam im zajęcia, dzieci rozważały moje pomysły, miały także  swoje propozycje, negocjowaly, , wyrażały swoje zdanie. Klasa 0c to fantastyczna grupa, współpracująca ze sobą, empatyczna. Pomyślałam - pandemia zabiera nam życie społeczne, a to właśnie ono gwarantuje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne. W relacjach siła i moc - doceń zatem to, że obok masz kogoś kto Cię wspiera , że dzieci bawią się ze sobą i niesie im to radość . W bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem jest coś wyjątkowego. To właśnie zobaczyłam wczoraj wśród tych dzieci.

Monika Kraińska
Psycholog 

Konkurs recytatorski

W związku z realizacją ogólnopolskiego projektu "Młodzi patrioci" odbył się konkurs recytatorski o tematyce patriotycznej. Ze względu na pandemię dzieci recytowały wiersze we własnych grupach. Przedszkolaki zostały bardzo dobrze przygotowane do konkursu. Świetnie opanowały teksty wierszy jak również były odświętnie ubrane. Gratulujemy wygranym i dziękujemy za liczny udział.

Magdalena Makurat

Mała książka - wielki człowiek

Nasza szkoła wzięła udział w projekcie "Mała książka - wielki człowiek". Dzięki niemu uczniowie klas 0c i 0b otrzymali wyprawki czytelnicze, na które składają się: książka "Pierwsze abecadło", broszura informacyjna dla rodziców i opiekunów „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” oraz kreatywny alfabet. W czasie spotkania dzieci opowiadały o swoich ulubionych książkach, rozmawiały o emocjach towarzyszących wspólnemu z rodzicami czytaniu oraz wysłuchały wiersza Tuwima. Następnie z liter kreatywnego alfabetu samodzielnie układały wyrazy. Mamy nadzieję, że najważniejsze cele – rozbudzać w dzieciach miłość do czytania już od najmłodszych lat, zachęcać rodziców i opiekunów do wspólnego, rodzinnego czytania z dzieckiem i budowania w ten sposób trwałych więzi, przypominać o korzyściach wynikających z czytania dla rozwoju dziecka - między innymi dzięki takim spotkaniom, zostaną osiągnięte. 

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

Narodowe Święto Niepodległości

Klasa 1 c obchodziła Dzień Niepodległości już w piątek 6 listopada. Uczniowie przypomnieli sobie, co to znaczy niepodległość. Utrwalili wiedzę na temat symboli narodowych. Wyrecytowali wiersz Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” („Kto ty jesteś, Polak mały”). Wykonaliśmy kotyliony i przygotowaliśmy (w ramach realizacji innowacji „Muzyka źródłem wiedzy i satysfakcji dzieci”) nagranie piosenki „Od morza aż do Tatr”- zachęcamy do wysłuchania i obejrzenia: Film z piosenką w wykonaniu uczniów klasy 1c

Małgorzata Drawc

Muzyka a emocje

Od początku roku szkolnego klasa 1 c realizuje innowację „Muzyka źródłem wiedzy i satysfakcji dzieci”. Muzyka towarzyszy nam każdego dnia. Poprawia samopoczucie, pomaga radzić sobie ze stresem, łagodzić ból,  wyrażać emocje. Już Platon mówił, że “muzyka jest dla duszy tym, czym ćwiczenia fizyczne dla ciała”. Zauważa, że posiada ona pewne właściwości lub zalety, które wpływają na nasz stan emocjonalny i duchowy. Jakie więc emocje niesie ze sobą muzyka? Czy wpływa na nasz nastrój? Czy warto słuchać muzyki na co dzień? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas cyklu zajęć. Próbowaliśmy  namalować muzykę. Wysłuchaliśmy opowiadania „Czasem słońce, czasem deszcz”, słuchaliśmy utworów z repertuaru dziecięcego próbując określić ich nastrój. Dzieci poznały instrumenty – kalimbę i solfoniki, na których próbowały „zagrać” własne emocje - pozostali oceniali nastrój granej melodii – czy była durowa, czy molowa. Zdecydowanie wszyscy wybraliśmy ten durowy koloryt i doszliśmy do wniosku, mając na uwadze dzisiejszy trudny czas, że muzyka zdecydowanie przyczynia się do odzyskania zdrowia i jest lekarstwem  na stres. Jesteśmy przekonani, że muzyka może pomóc stworzyć „most” do osiągnięcia równowagi emocjonalnej. Słuchajmy więc muzyki każdego dnia:) 

Małgorzata Drawc

Międzynarodowy projekt edukacyjny „Emocja”

W tym trudnym dla nas wszystkim czasie – czasie pandemii relacje międzyludzkie odgrywają bardzo ważną rolę, czego mogliśmy doświadczyć w minionym roku szkolnym. Dlatego dbając o nasze zdrowie świetlica przystąpiła do projektu edukacyjnego „Emocja” o zasięgu międzynarodowym.  Do głównych celów projektu należą:

- kształtowanie prawidłowych postaw społecznych u uczniów;

- rozbudzanie u dzieci wiary w siebie i własne możliwości;

- uwrażliwienie dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób;

- integracja zespołu świetlicowego;

- wychowanie do wartości (empatia, wyrozumiałość, szacunek, wrażliwość);

- tworzenie sytuacji budujących wrażliwość, empatie i szacunek wobec innych .

Projekt składa się z pięciu modułów:

 - „Kreatywność” (IX – X 2020r.)

-  „Wyobraźnia” (XI – XII 2020r.)

-  „Moc słów” (I – II 2021r.)

-  „Empatia” (III – IV 2021r.)

- „Oswajanie strachu” (V – VI 2021r.)

Świetliczaki zrealizowały 1 moduł projektu – „Kreatywnośc”, poznając przy tym podstawowe emocje, które towarzyszą każdemu z nas – radość, strach, złość i smutek. Dzieci odgrywały scenki wcielając się w wylosowana emocję. Wspólnie oglądaliśmy film o Vashti, czytaliśmy wiersz "Kreatywność" i opowiadanie Igi Gromady „Blok rysunkowy” . Przygotowaliśmy „Termometr uczuć” oraz „Słoik złości i radości”, do którego dzieci chętnie wrzucają swoje przemyślenia. Następnie dzieci wykorzystując swoją kreatywność tworzyły piękne prace. Z niecierpliwością czekamy na 2 moduł, który rozpoczniemy już wkrótce. J

Edyta Malotka