Warsztaty profilaktyczne

W dniach 26.10-15.11 każda klasa od 4 do 8 uczestniczy w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez Panią Martynę Kruszyńską (kryminologa, trenera) z zakresu profilaktyki zachowań dyskryminacyjnych, ryzykownych i edukacji prawnej. Tematyka warsztatów porusza tak ważne i istotne kwestie jak godność, szacunek, empatię i odpowiedzialność.

1.Prewencja przestępstw, ze szczególnym uwzględnieniem handlu ludźmi 

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom zjawiska handlu ludźmi oraz wskazania jakie zachowania mogą podnieść ryzyko stania się osobą pokrzywdzoną handlem ludźmi . Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane materiały filmowe oraz scenariusze, mające pomóc uczniom wskazać jak zachowuje się potencjalny sprawca i jakie czynniki warunkują stanie się osobą pokrzywdzoną.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja i charakterystyka zjawiska handlu ludźmi
  • Statystyki dot. osób pokrzywdzonych
  • Jak sprawcy handlu ludźmi werbują ofiary - dzieci i młodzież
  • Identyfikacja zachowań ryzykownych, w tym związanych z nieodpowiednim korzystaniem z Internetu
  • Jak uchronić się przed handlem ludźmi i jakie instytucje są odpowiedzialne za pomoc

2.Dyskryminacja i nietolerancja w grupie rówieśniczej i środowisku szkolnym

Celem zajęć jest przedstawieniem uczniom zagadnień dotyczących dyskryminacji i nietolerancji, z którą można się spotkać na szkolnym korytarzu oraz w codziennym życiu, aby mieli świadomość jakie są konsekwencje prawne z tym związane oraz gdzie i jak szukać pomocy, gdy się jej doświadcza. Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane materiały filmowe oraz scenariusze.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja nietolerancji i dyskryminacji oraz jej różnych form jak rasizm, ksenofobia, ageizm, ableizm, na tle religijnym oraz homofobia ( w zależności od decyzji szkoły, kwestia homofobii może zostać pominięta)
  • Czym są stereotypy oraz uprzedzenia, jak je rozróżnić
  • Jakie zachowania związane z dyskryminacją i nietolerancją wiążą się z odpowiedzialnością karną nieletnich (pojęcie naruszenia dóbr osobistych, pomówienia, znieważenia, stalkingu, naruszenia cielesności, groźby karalne - dotyczące również upubliczniania treści w Internecie
  • Definicja mowy nienawiści i konsekwencja karne za jej stosowanie prze osoby nieletnie
  • Czym jest empatia i jak reagować na zachowania dyskryminacyjne i nietolerancję w grupie rówieśniczej

3.Porozumienie bez przemocy - rozwiązywanie konfliktów i mediacje rówieśnicze

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom jak porozumiewać się bez przemocy z rówieśnikami, czym jest mediacja w pojęciu prawnym oraz czym jest mediacja rówieśnicza w szkole i przedstawienie technik komunikacyjnych, które pomagają unikać i rozwiązywać konflikty. Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane filmiki oraz scenki, które uczniowie odgrywają, aby poznać istotę roli mediatora rówieśniczego.

Omawiane zagadnienia:

  • Najczęściej pojawiającesię konflikty w szkole i w klasie
  • Jak identyfikować uczucia i jakie uczucia towarzyszą nam gdy jesteśmy w konflikcie
  • Czym jest mediacja w rozumieniu prawnym, czym jest mediacja rówieśnicza
  • Techniki komunikacyjne i przedstawienie modelu porozumiewania się bez przemocy
  • Odgrywanie scenek przez uczniów-wcielanie się w role mediatora rówieśniczego oraz uczestników mediacji
  • Jakie korzyści niesie ze sobą dialog i mediacje
  1. Cyberprzemoc i mowa nienawiści, hate, fake news i odpowiedzialność karna

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom czym charakteryzuje się zjawisko cyberprzemocy i innych niebezpieczeństw napotykanych w Internecie przez dzieci i młodzież, a także wskazanie jak dbać o higienę cyfrową i gdzie szukać pomocy, gdy stanie się osobą pokrzywdzoną podczas skorzystania z Internetu.

Omawiane zagadnienia:

  • Zalety i wady korzystania z Internetu
  • Charakterystyka niebezpieczeństw czekających w Internecie jak cyberprzemoc, szkodliwe treści, oszustwa internetowe, zagrożenia w mediach społecznościowych, fake newsy, ryzykowne kontakty, wykorzystywanie cudzego wizerunku w celach prześmiewczych
  • Jakie są konsekwencje karne dla osób nieletnich w związku z powyższym
  • Jak być bezpiecznym w Internecie – higiena cyfrowa oraz dekalog bezpiecznego korzystania z Internetu
  1. Odpowiedzialność karna nieletnich

 Celem zajęć jest omówienie i  przedstawienie uczniom jakie konsekwencje karne mogą ponieść osoby nieletnie popełniające przestępstwa bądź dopuszczające się zachowań demoralizacyjnych.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja osoby nieletniej oraz jaka jest jej odpowiedzialność za popełnione przestępstwo w świetle prawa karnego
  • Znaczenie i stosowanie ustawy o postepowaniu w sprawach nieletnich
  • Opracowanie przez uczniów kazusa , aby mogli zrozumieć istotę odpowiedzialności karnej osób nieletnich
  • Prawa i obowiązki osoby nieletniej w postepowaniu karnym
  1. Odpowiedzialność karna po ukończeniu 18 roku życia

 Celem zajęć jest omówienie i  przedstawienie uczniom jakie konsekwencje karne mogą ponieść osoby pełnoletnie popełniające przestępstwa i jakie są uprawnienia osoby pokrzywdzonej przestępstwem

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja osoby młodocianej w prawie karnym
  • Znaczenie i stosowanie prawa karnego względem osoby młodocianej
  • Opracowanie przez uczniów kazusa , aby mogli zrozumieć istotę odpowiedzialności karnej
  • Prawa i obowiązki osoby młodocianej w postepowaniu karnym
  1. Identyfikacja zachowań przemocowych w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie, związane z tym konsekwencje karne, gdzie szukać pomocy (w razie potrzeby, może być tylko omówiona przemoc rówieśnicza)

Omawiane zagadnienia:

  • Czym się charakteryzuje zjawisko przemocy rówieśniczej, czym jest dokuczanie
  • Jakie są konsekwencje prawne za stosowanie przemocy rówieśniczej
  • Czym jest zjawisko przemocy w rodzinie
  • Czym jest procedura Niebieskiej Karty
  • Gdzie szukać pomocy i jak sobie radzić gdy ktoś „dokucza”