Praca na tekstem lektury pt. Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi autorstwa Rafała Kosika dała uczniom klasy 6a możliwość podjęcia różnorodnych, aktywnych działań przy jednoczesnym rozważaniu trudnych tematów cywilizacyjnych, jak np. Nowoczesność – możliwości i zagrożenia. W tym celu wykorzystaliśmy Metodę sześciu kapeluszy, która idealnie sprawdziła się podczas analizy i rozwiązywania wskazanego problemu. Przyjmując różne perspektywy myślenia i opracowując listę argumentów na ich rzecz, uczniowie kształcili swoje umiejętności w zakresie obiektywnego podchodzenia do tematu. Uczyli się także zadawać pytania i stawiać sobie nowe cele. Pokrótce: Kapelusz biały – obiektywizm To jest tym, czym jest, Kapelusz zielony – opcje, możliwości
Możemy to zrobić na kilka sposobów, mianowicie…, Kapelusz czarny – pesymista
Jestem na nie, bo…, Kapelusz czerwony – uczucia
Bardzo, bardzo mi się podoba…, Kapelusz żółty – optymizm
To się musi udać, Kapelusz niebieski – forma
To się da załatwić, tego niestety nie – ten ostatni czuwał na przebiegiem dyskusji i ją podsumował.
Argumenty były rożne, wiele padło i za ogromnymi możliwościami, które daje nam rozwój technologiczny, ale niemało wskazaliśmy też zagrożeń. Dzięki przebytej dyskusji uczniowie zyskali nowe doświadczenia, ale także mogli ukształtować swoja opinię na dany temat.
Na podsumowanie omawiania lektury, z wielką ochotą, uczniowie, pracując w grupach, podjęli się kolejnego zadania, wykorzystując metodę aktywizującą wieszak literacki. Opracowali i umieścili na nim informacje dotyczące elementów świata przedstawionego w lekturze oraz wykazali wielogatunkowość tejże powieści. Efekty możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach. Wszystkie podjęte, wokół lektury działania, przyniosły ogrom satysfakcji i uczniom, i nauczycielce.
Małgorzata Lipińska